Предизборната кампания: Продуктов пиар и лош политически дебат

14:07, 22 септември 2022
Участниците в изборите залагат на емоциите и объркват избирателите, заяви Ива Лазарова
Предизборната кампания: Продуктов пиар и лош политически дебат
Най-много средства за предизборна кампания са похарчили парламентарно представените партии. Останалите 22 формации, които участват в изборите са похарчили общо 770 000 лева

Предизборната кампания за предсрочните парламентарни избори е изградена сякаш кандидатите се опитват да продадат продукт. Емоциите взимат връх, а това се вижда ясно и в качеството на предизборните дебати в медиите. По този начин кандидатите не си правят добра услуга, защото избирателите все повече се затрудняват в решението си за кого да дадат гласа си на 2 октомври. Това коментира в радиоинтервю Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда, който следи организацията и провеждането на предсрочните избори.

„Отвъд факта, че има медии, които правят политическа реклама, без да обявяват това, пиарът на политиците на тези избори клони към продаване на продукт и емоция, а качеството на политическия дебат се влошава. В резултат на това избирателите все по-трудно правят избор и се настройват емоционално по всяка тема от обществено значение“, обясни Лазарова.

Най-много средства за предизборна кампания са похарчили парламентарно представените партии. Останалите 22 формации, които ще участват в изборите плащат за реклама от медийните пакети. Те са похарчили общо 770 000 лева, обясни Ива Лазарова. По думите й участниците предпочитат да се рекламират в печатните издания. Най-много средства от предизборна реклама е привлякла Националната телевизия.

Ива Лазарова коментира и решението на ЦИК да брои 100 процента от разписките от машинното гласуване:

"Решението на ЦИК да се броят всички разписки от машинното гласуване в секциите по места по-скоро внася недоверие в изборния процес и усложнява работата на избирателните комисии, без това да носи качествено подобрение. ЦИК е отговорна за организацията на процеса, а предпочете да го усложни, без да даде обяснение защо".

Припомняме, че при провеждането на предишните предсрочни избори през ноември 2021 г. това решение доведе до разногласия в комисията и сред кандидатите за 47-то Народно събрание. Тогава, ден преди провеждането на изборите ЦИК излезе с решение, че 100 процента от разписките от машинното гласуване ще бъдат преброени от членовете на Секционните избирателни комисии (СИК).

Срещу това решение се обявиха и двамата говорители на ЦИК Росица Матева и Цветозар Томов, като аргументът им беше, че членовете на СИК ще са толкова преуморени, че ще допуснат грешки при преброяването.

Решението предизвика недоволство и от страна на част от кандидатите на изборите. Три формации дори обжалваха преброяването пред Върховния административен съд (ВАС). Това бяха "Демократична България" (ДБ), "Изправи се БГ! Ние идваме" (ИБГНИ) и "Продължаваме промяната" (ПП). Всички те посочват, че никъде в Изборния кодекс не се предвижда членовете на секционните комисии да броят контролни разписки и да попълват допълнителни протоколи и така на практика ЦИК дописва и променя закона.

Ива Лазарова уточни, че преброяването на разписките от машините гарантира по-голяма прозрачност, но със сигурност ще удължи изборния ден във всички секции.

Етикети:
ЦИК, машинно гласуване, избори, предизборна кампания, Института за развитие на публичната среда
Още от Политика