Защо железопътният транспорт ще бъде ключов за Европа?
“България не се възползва достатъчно от програмите на Европейския съюз за зелен транспорт”, това заяви пред „Дивидент“ Мартин Янев, който е зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт".
Като пример той даде Националната компания „Железопътна инфраструктура“, която не се е възползвала през предходния програмен период и е усвоила по-малко от 20% от сумите, които е можело да бъдат инвестирани в железопътната инфраструктура на България.
„Инвестиция в подновяване и дигитализация на тази инфраструктура е крайно необходима“, категоричен е експертът.
Мартин Янев прогнозира, че до 2030-а година над 80% от транспорта ще бъде на релси. В това число той включва товарен и пътнически.
„Всичко това е свързано със „Зелената сделка“ и програмите за транспортна свързаност на Европейския съюз“.
Защо усвояваме толкова малък процент от парите по европейските програми?
„Доста често правителствата пренебрегват железопътният транспорт за сметка на друг. Това, от своя страна, доведе до сериозен отлив на кадри“, категоричен е Янев.
Според него в сектора липсват хора с опит, а такъв се придобива с практика от поне 10 години.
Мартин Янев е на мнение, че новото правителство трябва да обърне сериозно внимание на железопътния транспорт, т.к. се наблюдава ръст на пътуванията, както на граждани, така и на товарните превози.
„Остарелият вагонен парк е най-големият проблем в сектора“, каза той.
Кои са страните-лидери в железопътния транспорт?
На първо място в Европа се нареждат Франция и Германия, следвани от Испания, Австрия и Италия.
„Състоянието на железопътния транспорт в България е около 20-30 години след Западна Европа. Страни като Франция и Германия няма да спрат да се развиват, но и ние може да започнем да ги догонваме. Дано да не е твърде късно“, каза Янев.
Според него след 2025-2026-а година държавата ще е задължена да обърне по-сериозно внимание на железопътния транспорт, защото компаниите, занимаващи се с бизнес, ще трябва да предоставят и одит за използваните въглеродни емисии в частта "транспорт".
„Ако имате предприятие и искате суровината да достигне до клиентите Ви, Вие ще използвате транспорт, разбира се. В момента основното перо са тежкотоварните автомобили, които са предимно дизелови. Това ще бъде обложено, тъй като ще влезе в микса за въглеродните емисии и съответно предприятията ще трябва да го заплащат, както и ние, като обикновени потребители ще го заплащаме в магазина. Това ще стимулира бизнеса и частния сектор да се насочи към зелени транспортни решения, а именно железницата, която е с нула процента въглеродни емисии“, заяви Янев.
Експертът е категоричен, че все още не е късно и ние да се гордеем с железницата си.
Повече вижте във видеото.
Радев: България получава достъп до всички турски терминали за втечнен газ

Законодателите в САЩ предложиха законопроект за крипто регулаторна яснота

МВФ: До 2024 г. инфлацията ще се задържи доста над целевите нива

Меджидиев: Държавата трябва да поеме евентуално увеличение на таксата за личен лекар

Софийска стокова борса: Движението в цените на зърнените стоки e противоречиво

Предвижда се увеличение на цената на водата в Софийска и Пернишка област с над 40%

Министър Пулев: 212,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани в индустриалните зони

Радев: България получава достъп до всички турски терминали за втечнен газ

БЛС подписва новия рамков договор с НЗОК

Законодателите в САЩ предложиха законопроект за крипто регулаторна яснота
