Отстъпката за гориво - необосновано икономическо решение

17:46, 23 ноември 2022
Това заяви пред "ДИВИДЕНТ" финансовият анализатор Преслав Райков
Преслав Райков пред ДИВИДЕНТ за отстъпката за горива
“Колкото по-бързо се върнем на пазарния принцип на формиране на цените на конкуренцията, толкова по-добре за дългосрочен план за потребителите", каза финансистът

Кабинетът "Донев" одобри допълнителни 38 млн. лева, с които да бъде удължена мярката за компенсация на потребителите на горива до края на годината. В момента държавата финансира отстъпка в размер на 0.25 лв. на всеки литър гориво. От ГЕРБ-СДС предлагат отстъпката да се увеличи на 1 лв. Предложението беше обсъдено днес (23 ноември) по време на Комисията по енергетика, но се отложи за гласуване след изслушване на Министерството на финансите. 

Пред "ДИВИДЕНТ" финансистът Преслав Райков коментира, че самото решение е абсолютно необосновано политическо говорене.

"Не е реалистично, свързано с текущата икономическа ситуация. Най-лошото е, че старт на това да се материализира моралният риск, който поехме преди седем,-осем месеца с въвеждането на тези отстъпки за горива. Хората свикнаха с тях, приеха ги за фактор, който ще продължава винаги. Това, че държавата трябва да се намеси, когато горивото ни се струва скъпо. Това е изключително лошо", смята той. 

Според него държавата трябва по-бързо да се оттегли от ценови намеси.

"Колкото по-бързо се върнем на пазарния принцип на формиране на цените на конкуренцията, толкова по-добре за дългосрочен план за потребителите", каза финансистът. 

Райков е категоричен, че ако бъде прието предложението и енергийната комисия реши, че е резонно и в него има логика, то това би било много лош знак за пазара.

"Подобни решения изкривяват много пазарните цени. Един такъв пример можеше да се види нагледно преди въвеждането на отстъпката от 25 ст., когато търговците започнаха едно повишение на цените, което беше абсолютно неколерирано с цените на международните пазари", подчерта той. 

"Лукойл" и икономическата логика

Преслав Райков смята, че това е една доста тежка геополитическа теория на игрите между България и Русия в лицето на „Лукойл“.

"Може би не мисля, че решението ще се отрази на цените на горивата или  поне не толкова много, колкото всички очакват, че цените едва ли не ще станат стотинки за литър. Да, хубаво е, че ще има повече приходи за бюджета, но теоретично, защото това зависи от печалбата, която рафинерията генерира", каза той. 

Райков подчерта, че са се видели други два хода от страна на "Лукойл", които може би ще ни блокират в това да си осигурим ефективна диверсификация.

"От рафинерията ясно дадоха да се разбере, че първо те искат България да лобира пред ЕС за това преработените продукти да продължават да се изнасят извън България под флага на български продукти, нищо, че са преработени с руски петрол. Тоест те казаха лобирайте в наша полза иначе затваряме рафинерията", уточни финансовият анализатор. 

Райков е на мнение, че по този начин се заплашват директно между 2-3 хил. висококвалифицирани работни места.

А от друга страна са ни затворили полето за ход за диверсификация.

"Те казаха - спрете си желанието за това да пренастроите рафинерията чисто технологично,  за това да използва други сортове, било то арабските или Брент. Нещо, което като актив, който притежаваме ни затваря вратите от това да диверсифицираме суровината на входа на тази рафинерия, тоест ако утре Русия каже затваряме рафинерията, изтегляме количествата петрол, които пристигнаха в България, то ние ще останеме в една технологична дупка, която най-вероятно до година или две ще трябва да смени собствеността на рафинерията, да пренастроим чисто технологично, да запазим все пак тези специалисти и ноу-хау, който имаме", каза Райков. 

Той сподели, че се надява по-бързо да преминем през тази теоретична зависимост. "Теория на игрите – ход за ход."

Европа се презапасява с дизел 

"Има такъв тренд. Въпросът е, че има лимит. Количествата дизел, които могат да се съхраняват и да бъдат годни за употреба ефективно на пазарен принцип са лимитирани. Надявам се въпреки запълването на всички такива количества Европа, да успее да снабди и да пренастрои рафинериите си, за да обезпечи дизеловите доставки, тъй като те са едно от перото основно използвано в транспортната инфраструктура – логистичната и икономическата основа, която е двигател на инфлацията", коментира Райков. 

По думите му има моменти, в които се вижда връх на инфлацията и не е изключено зимата, чрез натиск на петролните пазари, изтегляне на количества суров петрол, които Русия произвежда да видим и високи цените на суровия петрол. И допълни, че това ще упражни огромен инфлационен натиск върху Европа.

"Както знаем се води война, а единия по-голям фронт е икономическият", подчерта Преслав Райков. 

Етикети:
горива, "Лукойл", руски петрол, отстъпка, Преслав Райков, цени
Още от Икономика