Зърнената сделка и световната продоволствена криза

15:15, 12 септември 2022
Устоите на споразумението бяха разклатени миналата седмица по време на икономическия форум във Владивосток
Изображение на монета от едно евро върху зърно
Постигнатото през юли споразумение за създаване на защитен морски транзитен коридор имаше за цел да облекчи недостига на храни в световен мащаб, като сред клиентите на Украйна бяха някои от най-бедните страни в света.

Украйна е един от най-големите износители на зърно в света, като доставя над 45 млн. тона годишно. Избухването на войната през февруари попречи на страната да произвежда и изнася пшеница, царевица и слънчогледово олио за световните пазари, което заплаши милиони хора с недостиг на храна. Русия също изпитва трудности при износа на зърно и други селскостопански продукти поради широкото затруднения произлизащи от наложените икономически санкции от световните сили и логистичните предизвикателства, които са свързани с войната. Именно поради това т.нар. „зърнена сделка“ бе посрещната с голям ентусиазъм от всички заинтересовани страни.

Постигнатото през юли споразумение за създаване на защитен морски транзитен коридор имаше за цел да облекчи недостига на храни в световен мащаб, като сред клиентите на Украйна бяха някои от най-бедните страни в света. Генералният секретар на ООН Антонио Гутериш заяви, че сделката ще донесе помощ на развиващите се страни, които са "на ръба на фалита, и на най-уязвимите хора, които са на ръба на глада".

Устоите на зърнената сделка бяха разклатени миналата седмица по време на икономическия форум във Владивосток. Тогава руският президент Владимир Путин заяви, че е нужно да се преразгледа споразумението, сключено с посредничеството на ООН, за износ на украинско зърно през Черно море, като заяви, че Москва и развиващите се страни са били "измамени". И продължи, чe caмo 2 ĸopaбa oт oбщo 87 ca ce oтпpaвили ĸъм нyждaeщи ce държави, a ocтaнaлитe ca oтишли ĸъм eвpoпeйcĸи cтpaни. Πo нeгoвитe дyми, caмo 60 000 тoнa oт oбщo 2 милиoнa тoнa ceлcĸocтoпaнcĸи пpoдyĸти oт Уĸpaйнa, дoceгa ca дocтaвeни дo пpиcтaнищaтa нa paзвивaщитe ce cтpaни. Което насочи вниманието към предстояща продоволствена криза в най-бедните държави в Африка и Азия и засили опасенията от бежански натиск към Европа.

Разбира се Путин маркира само един от проблемите.

Ето и останалите:

КАКВО Е ИЗНЕСЕНО?

Пактът създаде безопасен морски канал за износ от три пристанища в Украйна, като в началото вниманието беше насочено към това да се даде възможност на корабите, които бяха блокирани в разкъсваната от война страна след нахлуването на Русия през февруари, да я напуснат.

Досега са изпратени около 2,07 милиона тона селскостопански продукти, предимно царевица, но също така и количества соя, слънчогледово олио, слънчогледов шрот и ечемик. Доставките на пшеница достигнаха малко над 500 000 тона.

Това отчасти отразява времето на нахлуване на Русия, тъй като голяма част от миналогодишната реколта от пшеница вече е изнесена през февруари, тъй като тя се прибира няколко месеца преди царевицата и затова обикновено се изпраща по-рано.

По приблизителни оценки в пристанищата има три милиона тона зърно, което трябва да бъде преместено на първо място, а това вероятно ще отнеме около средата на септември.

Миналата седмица министърът на земеделието на Украйна Микола Сольский обяви, че износът на земеделска продукция може да нарасне до 6-6,5 млн. тона през октомври, което е два пъти повече от обема през юли.

Въпреки това все още има твърде малко големи кораби, които влизат, за да поддържат необходимия темп на нарастване на обема на износ.

Изключването на Николаев, втория по големина зърнен терминал в страната според данните за доставките през 2021 г., също прави подобен експортен тласък труден.

ЩЕ СЕ ОБЛЕКЧИ ЛИ ПРОДОВОЛСТВЕНАТА КРИЗА?

Резкият спад на доставките от Украйна изигра роля за повишаване на световните цени на храните в момент, когато гладът в света се увеличава. Пандемията COVID-19 и климатичните сътресения също допринесоха за инфлацията на цените на храните.

За да се окаже съществено въздействие върху световните доставки обаче, през коридора ще трябва да се превозват много по-големи количества.

Украйна разполага с около 20 млн. тона зърно, останали от миналогодишната реколта, натрупани в цялата страна, както и с тазгодишната реколта от пшеница, която се оценява на още около 20 млн. тона.

Трите пристанища, участващи в сделката - Одеса, Черноморск и Пивденни - имат общ капацитет за превоз на около 3 млн. тона месечно и някои очакват, че това ниво на износ може да бъде достигнато през октомври.

За транспортирането на такова голямо количество зърно обаче ще са необходими огромен брой кораби, а някои собственици на кораби може да се притесняват да навлязат във военна зона, особено при заплахата от мини и високите разходи за застраховка.

ПОНИЖИХА ЛИ СЕ СВЕТОВНИТЕ ЦЕНИ НА ПШЕНИЦАТА?

Цените на пшеницата на Чикагския борд за търговия се повишиха рязко след нахлуването на Русия в Украйна, но в началото на юли, седмици преди да бъде договорен морският коридор, вече бяха спаднали до нивата отпреди нахлуването.

Сред основните фактори, които понижават цените на пшеницата в Чикаго, са рекордната реколта в Русия, която е основен износител през тази година, мрачните икономически перспективи в световен мащаб и силният долар.

Потенциалът за по-голям износ от Украйна обаче е посочен от анализаторите като фактор, който влияе негативно на пазара, въпреки че досега през коридора са изпратени само около 500 000 тона пшеница. През последните сезони Украйна е изнасяла около 18 млн. тона годишно.

Цените на основните хранителни продукти на основата на пшеницата, като хляб и юфка, остават доста по-високи от нивата преди инвазията в много развиващи се страни, въпреки спада на фючърсите в Чикаго, дължащ се на слабите местни валути и по-високите цени на енергията, които повишиха разходите за транспорт и опаковане.

МОРСКИ МИНИ

Русия и Украйна се обвиняват взаимно, че са поставили многобройните морски мини, които сега плават в Черно море. Те представляват най-голяма заплаха.

Мините са се отдалечили от бреговете на Украйна, като румънски, български и турски военни водолазни екипи обезвреждат тези, които са се озовали в техните води.

Разчистването им може да отнеме месеци, а за това нямаше достатъчно време преди влизането в сила на пакта за зърното.

ГАРАНЦИИ ЗА ПРЕВОЗ И ЛОГИСТИКА

Базираният в Истанбул Съвместен координационен център, който наблюдава сделката и е съставен от представители на Турция, Русия, Украйна и ООН, публикува миналия месец дългоочакваните процедури за корабоплавателния канал, които имат за цел да облекчат опасенията, които имат застрахователите и собственици на кораби

Преди това застрахователите бяха заявили, че са склонни да предоставят покритие, ако има договорености за ескорт от международни военноморски сили и ясна стратегия за справяне с морските мини.

В една от първите стъпки след споразумението от 22 юли лондонският застраховател Lloyd's Ascot и брокерът Marsh създадоха морска застраховка за товари, за зърно и хранителни продукти, изнасяни от украинските черноморски пристанища, с покритие от 50 млн. долара за всеки кораб, се казва в текст на Найджъл Хънт за Ройтерс.

Споразумението за износ на зърно е със срок 4 месеца и изтича през ноември. Тогава се очаква и първата по-голяма вълна бежанци от Северна Африка, в случай че не бъде намерен работещ механизъм за преодоляване на продоволствената криза.


Етикети:
Украйна, Владимир Путин, зърно, продоволствена криза, зърнена сделка
Още от Анализи