Пътищата в България: Едни и същи фирми, едно и също качество

11:53, 13 октомври 2022
Няма политическа воля за нарушаване на статуквото в строителството с държавна поръчка
Установиха 40 млн. лв. щета от некачествено достроената магистрала "Тракия".
В същото време 8.4 млрд. лв. са похарчени без обществени поръчки, като е ползвана добре познатата схема "ин-хаус" възлагане, при която има дело за изнесени в чували пари за строителството на магистрала „Хемус"

В последните дни гледаме пореден епизод от сагата със строителството на пътища със спорно качество на изпълнението и съмнения за надзора, който се осъществява по обектите. Камък в градината на пътните строители хвърли служебният кабинет на Гълъб Донев, който изнесе данни за 40 млн. лв. щета от некачествено достроената магистрала "Тракия".

"Направените лабораторни изпитвания показват драстични разминавания между проекта за строеж на магистралата и реалната дебелина на асфалтовата настилка. До десет дни се очакват и резултатите от пробите за качеството на вложените материали в изграждането на магистралата, които на пръв поглед не са тези, които трябва да бъдат и будят сериозно съмнение", каза в четвъртък служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков.

Заканата е на виновните да се търси отговорност чрез МВР и прокуратурата. Тази закана обаче вече се превръща в изтъркана плоча, както впрочем и солените глоби, които периодично държавата и местните власти налагат на строителните фирми след некачествен ремонт или строителство. Пресен пример е фиаското с пренареждането на паветата пред парламента.

Неприятен привкус остава и защото макар държавата сама да откри нарушенията, които е допуснала да бъдат направени и сама да изчисли щетите, които е понесла, се задават нови харчове, защото според служебния строителен министър ще трябва участъците да бъдат основно ремонтирани. Гаранционните срокове за двата лота са изтекли през 2017 г.

Ако някой си мисли, че след поредните разкрития за некачествен ремонт нещо ще се промени, вероятно ще бъде дълбоко заблуден. Реално, страната ни е в капана "едни и същи фирми, едно и също качество". Като цяло това статукво в строителството с държавна поръчка е от години, а и самата държава не изглежда да има желание да прави промени. Това може да се онагледи с последните действия на АПИ, която тихомълком удължи до 20 ноември спорните пътни ремонтни - тези, при които по пътищата се правят основни ремонти, маскирани в договори за текущ ремонт и поддръжка. В допълнение, три четвърти от договорите за зимно почистване са със старите фирми.

Проблемът бе ясно описан от служебния министър Иван Шишков, според когото тези възлагания са се правели, за да се избегне провеждането на обществени поръчки, да се пести време за вадене на разрешително за строеж, изготвянето на проекти и да не се налага въвеждането на обекта в експлоатация с приемателна комисия. Според бившия служебен строителен министър арх. Виолета Комитова от края на 2018 г. 76 обекта са били описани като пътища в лошо състояние и за тях е трябвало да се прави основен ремонт за 370 млн. лева, но са били включени в програмата за текущ ремонт. По нея същите тези пътища струват 956 млн. лева.

Колкото до обществените поръчки, данните, изнесени по време на двете служебни правителства през 2021 г., показват, че почти 4 млрд. лв. е похарчила държавата по обществени поръчки, в които е имало само един участник за периода 2019 - април 2021 година.

В същото време 8.4 млрд. лв. са похарчени без обществени поръчки, като е ползвана добре познатата схема "ин-хаус" възлагане, при която има дело за изнесени в чували пари за строителството на магистрала „Хемус“.

Затова не може да се отрече и силата на лобито на строителите, които с протестни акции и извиване на ръце успяха не само да "бетонират" статуквото в сектора, а и да си издействат индексация на вече сключените договори заради високата инфлация.

Акциите за изсветляване на сектора като цяло остават спорадични, каквито са и действията на прокуратурата, която през годините взема на прицел единствено ръководители на Агенция "Пътна инфраструктура" без да търси главата на октопода. В това строителните фирми очевидно успяват да наложат волята си над всяка власт, независимо дали служебна или редовна.

Етикети:
пътища, нередности, строителни фирми, Иван Шишков, магистрала "Тракия"
Водещи новини

Андрей Новаков: Еврозоната и Шенген трябва да вървят ръка за ръка

Коментар на Андрей Новаков
18:53, 28 Февр 24

Терминалът за втечнен газ в Александруполис започва работа на 30 април

17:08, 28 Февр 24

Радан Кънев: Българската икономика се представя по-добре от българската политика

Коментар на Радан Кънев
16:10, 28 Февр 24

Подкрепата от Банката на ЕС за България се е увеличила над два пъти

13:35, 28 Февр 24

ПП-ДБ настояват за нови ВСС и главен прокурор, за да влязат в коалиция с ГЕРБ

12:24, 28 Февр 24

Най-нови

Андрей Новаков: Еврозоната и Шенген трябва да вървят ръка за ръка

Коментар на Андрей Новаков
18:53, 28 Февр 24

Със или без САЩ, не може да позволим на Русия да спечели, заяви Фон дер Лайен

18:01, 28 Февр 24

Терминалът за втечнен газ в Александруполис започва работа на 30 април

17:08, 28 Февр 24

Радан Кънев: Българската икономика се представя по-добре от българската политика

Коментар на Радан Кънев
16:10, 28 Февр 24

Кристалина Георгиева: Не съм фокусирана върху търсенето на втори мандат като шеф на МВФ

14:55, 28 Февр 24

Още от Анализи