Какво ще бъде влиянието на кризата в Червено море върху енергийните суровини?

17:45, 15 януари 2024
Според аналитичната компания Vortexa, през периода януари-ноември през Червено море са транспортирани 8.2 млн. барела дневно суров петрол и петролни продукти
Анализ на Калин Георгиев
Суецкият канал е една от най-важните артерии на световната търговия с енергийни суровини

Анализ на Калин Георгиев, финансов анализатор от БенчМарк Финанс.

Няколко корабни компании, които оперират в доставката на втечнен природен газ (LNG) взеха решение да избягват маршрута през Червено море и Суецкия канал.

Причината разбира се са нападенията от страна на йеменската групировка на Хутите срещу търговски кораби, превозващи стоки и товари през канала от Азия към Европа. Нападенията през последните седмици породиха опасност от нарушения в международната търговия и потенциално ново нарушение в глобалната верига на доставките.

Това накара САЩ в сътрудничество с международни сили да предприемат патрулиране във водите около Йемен с цел гарантиране на сигурността на преминаващите кораби.

Колко важен е маршрутът през Червено море за пазара на газ?

Атаките на йеменските Хути направиха преминаването през Суецкия канал по-опасно. Близо 12% от световния корабен трафик преминава през канала.

Според аналитичната компания Vortexa, през периода януари-ноември през Червено море са транспортирани 8.2 млн. барела дневно суров петрол и петролни продукти.

През изминалата година 51% от търговията с LNG е преминала през червено море. В номинално изражение това означава, че 16.2 млн. метрични тона са транспортирани от Атлантическия океан в източна посока. И обратното – 15.7 млн. метрични тона е обемът на транспортираната суровина от Тихоокеанския басейн в посока запад.

Кой ползва този маршрут?

Суецкият канал е една от най-важните артерии на световната търговия с енергийни суровини. Катар, САЩ и Русия са най-активните превозвачи на втечнен природен газ.

Трафикът в северна посока възлиза на близо 4 млн. барела дневно. Основно е доминиран от европейския внос предимно на суров петрол от страни от Близкия изток, а също и на петролни дестилати от Индия и Близкия изток.

Трафикът в южна посока се определя на около 2.9 млн. барела дневно през 2023г.

Включва потоци от суров петрол, главно от Русия към азиатски клиенти, а също и рафинирани продукти - нафта и мазут.

Катар е начело на активните превозвачи на товари, насочени от Изтока към Европа, но въпреки това отговаря за 5% от нетния внос от ЕС и Обединеното кралство.

Алтернативният маршрут до Европа през нос Добра надежда ще удължи сериозно времето на катарския транспорт със 145%, или с допълнителни 22 дни в двете посоки.

Доколко ще бъдат повлияни цените?

Към момента високите нива на запазите в газохранилищата в Европа успяват да задържат цените на газта в тесни граници.

Междувременно цените на петрола достигнаха нива от над 72 щатски долара за барел в началото на новата седмица, но остават под средната си стойност за четвъртото тримесечие от около 83,30 щатски долара за барел.

През последните седмици цените се понижиха поради нарастващите опасения, свързани с търсенето, както и нарастващите индикации, че през 2024г. ще има излишък по отношение на предлагането. Цените на товарните превози на петрол обаче вече са засегнати от кризата. Според Vortexa цените за резервиране на кораб за превоз на петрол от Близкия изток към Европа вече са нараснали с 25%. Според информация на Reuters застрахователните премии за военен риск са скочили от 2000 на 10 000 USD.

Колко рискова е ситуацията в Червено море според инвеститорите?


Според голяма част от инвеститорите на петролните пазари, степента на въздействие на кризата ще се определи от това колко дълго ще продължат проблемите с прекъсванията в корабоплаването.

Ако настоящата ситуация е краткотрайна най-вероятно няма да има сериозни последици за петролните пазари. В случай, че кризата продължи повече от няколко седмици, шансовете за покачване на волатилността на енергийните пазари е доста голяма.

Най-сериозни последици би имало за производителите на средно кисели сортове петрол от Близкия изток. Тъй като те биха били по-лесно заменени с продукция от Бразилия, Норвегия или Гвиана.

Според анализатори на пазара на втечнен газ, търговията с LNG по-скоро ще остане незасегната. Като евентуални прекъсвания в доставките няма да имат драматичен ефект върху предлагането.

Според Такахиро Хонджо, който е председател на Японската петролна и газова асоциация, макар че има рискове едва ли скоро ще видим криза с доставките на LNG пазара.

“Физическите рискове пред транзита на втечнен природен газ през Суецкия канал касаят по-скоро запазването на Атлантическите доставки към Европа, а не толкова предлагането от Катар към Европа”, Коментира Джейк Хорслен, анализатор енергийни пазари.

https://www.benchmark.bg/

Етикети:
Червено море, Калин Георгиев, енергийни суровини
Водещи новини

Василев: Събрани са 685 млн. лв. повече данъци, мита и осигуровки

Коментар на Асен Василев
18:39, 20 Февр 24

Петър Чобанов: Важното е с действията и позицията си да показваме, че сме готови за еврозоната

Петър Чобанов
17:01, 20 Февр 24

Ще продължи ли газта с понижението си?

15:05, 20 Февр 24

Председателят на КЕВР: С развитието на пазара на електроенергия ще се увеличава контролът

Коемнтар на Иван Иванов
13:05, 20 Февр 24

На второ място сме по ръст на новорегистрирани автомобили в ЕС през януари

11:19, 20 Февр 24

Най-нови

Пуснато бе движението през пътен тунел „Железница“ на АМ „Струма“

18:58, 20 Февр 24

Василев: Събрани са 685 млн. лв. повече данъци, мита и осигуровки

Коментар на Асен Василев
18:39, 20 Февр 24

Петър Чобанов: Важното е с действията и позицията си да показваме, че сме готови за еврозоната

Петър Чобанов
17:01, 20 Февр 24

Ще продължи ли газта с понижението си?

15:05, 20 Февр 24

Председателят на КЕВР: С развитието на пазара на електроенергия ще се увеличава контролът

Коемнтар на Иван Иванов
13:05, 20 Февр 24

Още от Анализи